wtorek, 7 czerwca 2011

Recenzja

    Uznałem, że co jakiś czas na blogu będę zamieszczał krótkie recenzje książek, bądź filmów związanych z tematyką bloga, które w mojej subiektywnej ocenie są tego warte. Z jednej strony czytelnicy  mojego bloga, których coś zainteresowało lub zaintrygowało, będą mogli sobie sami wyrobić opinię na temat poruszanych przeze mnie kwestii sięgając do danych książek czy filmów,  z drugiej strony będzie to moja mała cegiełka w budowaniu wiedzy o geopolityce, która jest stosunkowo młodą i mało spopularyzowaną dziedziną nauki w Polsce.



    Książka Leszka Moczulskiego pod tytułem "Geopolityka- potęga w czasie i przestrzeni" jest wyśmienita. Dużo czytam po angielsku książek o geopolityce, ale niestety rodzimych autorów jest jak na lekarstwo. Książka Moczulskiego jest dość obszerna i skomplikowana miejscami, ale bardzo rzetelnie autor podszedł do tematu. Pierwsze rozdziały książki są o rozwoju geopolityki jako nauki, historii jej powstawania i pierwszych naukowcach, którzy stworzyli podwaliny pod współczesną geopolitykę takich jak Ratzel, Mackinder czy Haushofer. Dalej autor analizuje różne wydarzenia i procesy historyczne używając instrumentów badawczych geopolityki. Bardzo mi się podoba opis sytuacji między I i II Wojną Światową. Dużo statystyk, równań oraz wykresów jak na przykład ten poniżej ilustrujący "okrążanie Niemiec przed II Wojną Światową", wykorzystywany przez propagandę III Rzeszy:


Bardzo często lektura ta inspiruje mnie do rozważań i analiz obecnej sytuacji międzynarodowej i wpisów na tym blogu. Polecam wszystkim, których interesuje geopolityka. Pozycja obowiązkowa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz